Januar 2016 er historie om noen dager. Når jeg kikker meg tilbake bør jeg helst ha noen grunner til å klappe meg selv på skulderen og nikke fornøyd, gjør jeg det? Ja faktisk. For en som elsker lister og planer for firmaet så er januar en gavepakke; her kan man igjen begynne på ny frisk, se fremover og glede seg, og jeg har mine planer og lister. Er man av typen etablerer, grundig og strukturert (til tider) så er dette den morsomme delen, i tillegg til å skape og videreutvikle produktet eller tjenestene. Den litt kjedelig biten er evaluering og «vareopptelling» av 2015, og da kan det av og til dukke opp kursendringer som man motvillig må være med på, for at resultatene skal vise seg. Har man ikke evaluert og erkjent og ser at det hele er litt trått kan one-man-showet føles litt tungt å dra i gang på mandags morgener.
Disse evinnelige målene
Jeg har kjent litt stein i skoen etter å ha evaluert fjoråret og ser at noen justeringer må til. Selverkjennelse er selvsagt bra men haken er dessverre at man motstrebende må ta del i aktiviteten målsetting.
Å disse målene! – selvfølgelig er det flott å ha mål, men de er jo så uhåndterlig, flakser litt hit og dit og greier ikke bestemme seg helt for om de vil være mål eller bare luftige ønsker. Men som egen sjef kan man være litt bossy og stille de litt ubehagelige spørsmålene. Et triks er å spørre hvorfor. Hvorfor skal dette være Form & Fantasi sitt mål (eller ditt firmas mål for den del) for første kvartal av 2016? Når jeg har kommet opp med svaret spør jeg igjen hvorfor, nytt svar og igjen hvorfor. Ja du skal faktisk være så irriterende vrang at du spør hvorfor helt ned til cellenivå. Og vips: da dukker målet frem, eller det bør ha klarnet ganske mye og fokuset kan starte. Fokuset på hva som skal være mål første kvartal 2016, kanskje det langsiktige målet for året og helst noen mål som og kan være en gulrot du kan glede deg til, for eksempel tjene nok til å kunne ta akkurat det kurset du trenger i løpet av mai, om det skulle være et mål. Og det er ingen unnskyldning at nå har januar snart gått, februar er en ypperlig måned å starte på.
Form & Fantasis mål og fokus for 2016
The show must go on og fokus og mål har begynt å tre frem for 2016. Noen luftige ønsker har blitt satt opp på Ønskelisten som er arkivert men taes frem nå og da for å se om jeg kan justere litt. Noen mål er tidfestet og andre evalueres etter bestemt tid. Fokuset på min firmadrift dette kvartalet er:
– Å segmentere, kontakte og jobbe for mine 2 nye ønske-målgrupper. Segmentere høres flott og fint ut men består ikke av annet enn å finne ut mest mulig om de to målgruppene som jeg ønsker å jobbe mer med. Hvem er de, hva gjør de, hvor holder de til, hvilke utfordringer har de, hva kan jeg hjelpe de med og hvorfor skal de velge meg. Dette er den lysegrønne ballen jeg sjonglerer i mitt one-man-show.
Når jeg er i gang gjør jeg meg noen tanker om min nye kunde og jeg kjenner sommerfuglene flakse litt ekstra, men det skal de, det er det som gjør det litt spennende. Det er viktig å strekke seg litt lenger enn (den utskjelte) komfortsonen rekker.
Den røde ballen er målet om å :
– Å lære enda mer om nettsidedrift innen publiseringsløsningen WordPress. Det er så gøy å knote seg frem i WordPress og andre ganger surfe på toppen av bølgen og «hey, hey,- det her fikk man til!». Et hav av kunnskaper og nye utfordringer står foran meg men jeg er i manesjen og sjonglerer også denne ballen.
Mitt 3. mål og fokus er å:
– Rydde. Roten til endel frustrasjon er nettopp rot. Er man den glade samler som meg og har svart belte i å lagre smarte, nyttige, interessante fagrelaterte emner under bokmerker på pc’en, eller i kompetansebiblioteket mitt på Dropbox kan mye hope seg opp over tid. Alle disse filene møter jeg rett som det er i «døra» og ser at det er alt for mye og at det suger energi og tid, i tillegg til at de distraherer. Kundemappene mine er tipp topp tommel opp men det er mange andre filer som ligger og samler støv, bort med de. Ingenting er deiligere enn å se at det tynnes ut i mapper og filer og gammel e-post forsvinner i søpla.
Det jeg oppdager er at jo mindre jeg trekker med meg av gammelt og oppsamlet jo mer plass er det for alt det nye som skal skje, herlig. Men en mappe i Outloocken har fulgt meg hele veien; nemlig Powerboxen som jeg kaller den. Skulle det dukke opp en litt trå dag åpnes denne mappen hvor alle hyggelig mail-tilbakemeldinger fra kunder, samarbeidspartnere eller andre vennlige sjeler ligger og skinner. Tusen takk til alle som raust deler gode ord og heier på oppdrag og jobber dere er fornøyd med, dere er alle arkivert i Powerboxen og blir noen ganger i året tatt frem og lest med smil om munnen. Det er dette som gjør at man syns det er så gøy å drive eget firma og holde ny forestilling hver uke!