Står du av og til på stand med dine produkter kan dette innlegget være for deg. Litt ør og overveldet over mangfoldet gikk jeg gjennom messen Matstreif på rådhusplassen i Oslo i helgen. Som Ole Brum blir jeg glad over å få begge deler – ja takk; til både designinspirasjon fra stands og i tillegg kunne smake meg igjennom Matstreifmessen.
De ulike stands var alt fra sprudlende kreative, nostalgisk sjarmerende, råflotte og elegante til noen litt mer i hummer-og-kanari-stilen. Sett med grafisk formgiverbriller på, var det så mye å fordøye visuelt at jeg trillet ut etter noen timer, mett på både sanseinntrykk og mange gode smaksprøver, det sørgelige var bare at jeg rakk ikke over alt.
Den mest sjarmerende standen var det Alm Gård iskrem som hadde. Smeeelt … eller kanskje ikke, det er jo iskrem det er snakk om her. For en nostalgiker som meg så var denne standen en skikkelig sjarmklump. Retro disk med isboks, som sto på et arrangement med gammeldagse sykkehjul, ved siden av sto et stort melkespann med en overflod av blomstene Cosmos og solsikker, og over: en grønnstripet markise. Disken var bygd selv fortalte mannen, bak disken. Klart man blir nysgjerrig på sånne gårder, hvordan ser for eksempel nettsiden ut? Ta en titt, den er så enkel og delikat www.almgardiskrem.no. Scroll deg ned til de ulike iskremsorter, og les beskrivelser av isen som «Kaffismaken har isen fått fordi mjølken får kvile seg i eit par timar sammen med ferske kaffibønner» eller «Me tenkte me måtte gjera noko spanande med alle de gode, saftige pærene i hagen til dottera vår, og kom fort opp med kombinasjonen av fløyteis med amaretto». Dette er is jeg får lyst på, nå har jeg sjekket hvor nærmeste forhandler befinner seg.
Smarte løsninger på både bakvegg, plakat og «disk» på standen hadde Aukrust gård og urteri. Bakveggene var malt med svart, matt tavlemaling, noe som ga en litt røff finish. Her skrev man rett på veggen med kritt. På de beisede kassene som var stablet opp som disk, skrev man og prisen med kritt, dermed var det ikke behov for prising av hvert enkelt produkt.
Aukrust gård og urteri hadde store, flotte plakater: både den som hadde stoppeffekt med stort bilde av et sjarmerende, gammelt gårdshus og logo, og plakaten man kunne ta et dyppdykk i med tekst og bilder. Plakatene hadde rundstokk i endene som ga en viss tyngde og på den måten var de bare å hekte de over bakveggen, kan tenke meg de var trykt på vanntett rollup-materiale. Se foto nr. 2 på det første bildet i blogginnlegget.
Helhet på stand og markedsføringsmateriel gjør meg bare så glad! Aukrust gård og urteri hadde ny flott pakningsdesign på flere av sine produkter. Å ha sorthvitt-foto av fjell og kulturlandskap på pakningene var så riktig her, jordnært og ujålete, men så er Aukrust gård og urteri heller ikke langt fra Flyklypa, nær Lom. Folderen var og helt i tråd med standen, dempede, men gode farger og lekre foto.
Helhet med et elegant uttrykk, hadde Mimi – www.articmustard.no sin stand. Mimi er rett og slett bestemor som laget en veldig god sennepssaus, leser jeg på nettsiden som jeg ble nysgjerrig på. Firmaet hadde samarbeid med Saltenlaks, smart når to produkter som «kler» hverandre kan samarbeide til beste for begge firmaer. Designet på standmateriell var gjennomgående i en mørk gråblå, nesten svart, farge, med gylne sennepsfarger på tekst, logo og pakningsdetaljer. Moderne og tidsriktig. Bakveggen på standen var logoene til Mimi og Saltenfisk plassert annenhver på rekke og rad, som på en filmpremierevegg som man gjerne vil bli fotografert foran. Disken til Mimi var en smart, moderne sak med buet front, selvsagt med logo på og en svart, matt bordplate på toppen. Standmedarbeiderne var kledd i antrekk som matchet standens farger. For å ikke snakke om gavepakningene på 3 stk ulike sennepstyper! Lekkert, lekkert, alt i hop!
Disken eller salgsbordet på standen må ikke ha duk i nervøs fløyel, pleeaase! Nå kan jeg ikke si jeg så etter det, for jeg ble så begeistret for alle de som hadde tenkt mer kreativt. Rørosrein hadde en praktfull løsning med hvit duk (kjentes som samme materiale man bruker som rollup og reklameseil), med logo i front, – og liggende oppå der: flere store, brune skinnflak. Disse blir og sannsynligvis brukt for å lage samisk håndverk som kaffeposer, komager osv. Og nysgjerrige turister flokket seg rundt og fikk endelig det turistbrosjyrene lovte; reinsdyrkjøtt, buljong og tørket reinkjøtt blant annet.
Firmaet Nøring stilte med Hugleik frå Hardanger, som det sto under logoen, trykt på duken som hang foran disken. Frontduken på standen hadde et flott foto med mønster som kledde logosymbol og tekst. Oppå bordet lå en knallrød duk som passet til standens farger. Se også hvordan Eventyrsmak har gjort det: mørk, gråmelert duk som kler pakningsdesignet og produktene. De hadde også trukket bokser med stoffet, produktene sto stablet oppå disse. Ta en tur på stoffbutikken Stoff og Stil eller bestill på nettet et stoff som passer til akkurat dine produkter, din stil og standen din.
Å «bjuda på» er det som betyr noe når man står på stand, om man har tid. Har man ikke tid så dekk opp et hyggelig vær-så-god-forsyn-deg arrangement. Klart man får lyst på plommer med krokan og krem når det blir så delikat servert som på fotoet under. Det er ikke så mye som skal til for å skille seg ut litt.
Det var rett og slett ikke mulig å komme seg gjennom hele området som hadde all verdens deilige dufter hengende i luften og uendelig mye folk. Handleposen var full av spennende godbiter produsert i fjord, fjell, på landet og over alt hvor det bor folk som ser muligheter og har mot til å satse. Neste år må jeg nok beregne mye bedre tid for dette var en utrolig flott messe!
Og et siste tips: Form & Fantasi utformer standmateriell enten det er bakvegger, plakater, flyers, foldere, ja you name it, ta kontakt så ser vi hva som er mulig.