Blogg

0

Sjarmerende blikkfang med retro isvogn fra Alm Gård iskrem. Aukrust gård og urteri sin stand var rustikk og hadde mange smarte detaljer.

Står du av og til på stand med dine produkter kan dette innlegget være for deg. Litt ør og overveldet over mangfoldet gikk jeg gjennom messen Matstreif på rådhusplassen i Oslo i helgen. Som Ole Brum blir jeg glad over å få begge deler – ja takk; til både designinspirasjon fra stands og i tillegg kunne smake meg igjennom Matstreifmessen.
De ulike stands var alt fra sprudlende kreative, nostalgisk sjarmerende, råflotte og elegante til noen litt mer i hummer-og-kanari-stilen. Sett med grafisk formgiverbriller på, var det så mye å fordøye visuelt at jeg trillet ut etter noen timer, mett på både sanseinntrykk og mange gode smaksprøver, det sørgelige var bare at jeg rakk ikke over alt.

Den mest sjarmerende standen var det Alm Gård iskrem som hadde. Smeeelt … eller kanskje ikke, det er jo iskrem det er snakk om her. For en nostalgiker som meg så var denne standen en skikkelig sjarmklump. Retro disk med isboks, som sto på et arrangement med gammeldagse sykkehjul, ved siden av sto et stort melkespann med en overflod av blomstene Cosmos og solsikker, og over: en grønnstripet markise. Disken var bygd selv fortalte mannen, bak disken. Klart man blir nysgjerrig på sånne gårder, hvordan ser for eksempel nettsiden ut? Ta en titt, den er så enkel og delikat www.almgardiskrem.no. Scroll deg ned til de ulike iskremsorter, og les beskrivelser av isen som «Kaffismaken har isen fått fordi mjølken får kvile seg i eit par timar sammen med ferske kaffibønner» eller «Me tenkte me måtte gjera noko spanande med alle de gode, saftige pærene i hagen til dottera vår, og kom fort opp med kombinasjonen av fløyteis med amaretto». Dette er is jeg får lyst på, nå har jeg sjekket hvor nærmeste forhandler befinner seg.

 more

Av og til er det slitsomt å bare være 1 i sitt eget one-man-show. Være den som skal klistre opp alle plakatene, ta inngangspenger, tilrettelegge manesjen, selge popcorn, sjonglere alle de fargerike ballene, snuble litt i de lange skoene og underholde. Og når man er ferdig; venter ny forestilling ganske snart og man håper det kommer nok folk. Da er det lett å bøye hodet og kikke dypt ned i sin egen navle og tenke at det var da ikke sånn det egentlig skulle bli. Ja for hvordan så man det for seg; hvorfor gjør man dette, har sitt eget firma og har fokus på å holde alle ballene i lufta samtidig, alltid en ball for mye, ja det kan bli mye tullball av slikt.

 more

*Ombrekk er å sette sammen ulike elementer til et produkt for print, trykk eller digitalt bruk.
Det ferdige produktet kan være: informasjonspermer, håndbøker, manualer, kataloger, hefter, roll-up og andre trykte produkter eller digitale fremstillinger.
Innhold kan være: informasjon om produkt,  firma, organisasjon, manualer, veiledere med mere.
De ulike elementene kan være: tekst, foto, figurer, tegninger, ligninger, tabeller, video (for digitale ombrekk) eller lignende.

Illustrasjonen under viser noe av det en grafisk formgiver må ta stilling til når man gjør et ombrekksoppdrag. 

Ombrekk

 more

Visjoner kan være svevende greier, – eller høyst konkrete mål. Den aller beste visjonen må man strekke seg etter der den lyser som en godt synlig ledestjerne.
Visjoner skal ikke være så lette å nå i en håndvending, da har man ikke vært visjonær nok, men er den for svevende og lite gjennomarbeidet vil man aldri vite om man når den. Og nettopp derfor var det morsomt å få oppdraget med å utforme Tranby og Lierskogen menighets logo, hvor grunnmuren; visjon og kjerneverdier, var på plass før logoen skulle utformes!

 more